Sunday, March 6, 2016

Discover Korea Booklet - KTO

Hello~~

Sabtu selalunya adalah hari beriadah bersama keluarga . Tapi ada jugak yang kena bekerja pada hari Sabtu dan Ahad demi sesuap nasi  , chewah .  Hari ini aku saja nak tulis blog dalam bahasa melayu . Bosan jugak selalu tulis dalam bahasa Inggeris . Dah lah grammar pun hancur tapi sekurang-kurangnya aku mencuba betul tak ? hihihi...

Minggu ini , suami aku bekerja . Dan , aku pun kena datang ke pejabat . Sebabnya ada testing system pulak . Kerja weekend pun kerja lah , asalkan company bayar , ye dak ? . hihihi....

If korang ada baca blog post aku pasal : The Spring . Aku ada share dalam post tu yang aku akan ke Korea bulan April  2016 nanti . =)

Aku ada kongsi juga pasal Korean Tourism Organization (KTO)  . If korang bercadang or wishlist nak ke Korea , nak dapatkan informasi pasal Korea atau nak tanya soalan-soalan pasal Korea . Korang boleh visit website KTO . 

Dalam website KTO nie ada macam-macam informasi pasal Korea seperti tour packages , events , tourist attractions dan macam-macam lagi . 

If korang tekan under Tour Packages , akan keluar mengenai  " Discover Korea Your Way Campaign 2016 " . Kempen nie ada offer pelbagai deals . 

Antara deals tu adalah :
  • PERCUMA T-Money Card ( bernilai 2,000 Won isi dalam kad  ) - kad ni macam Touch n Go kita 
  • 15% diskaun untuk AREX ticket + percuma botol air  *( hanya untuk pengguna AREX train )*
Korang boleh check it out sendiri website KTO untuk tengok deals yang lain jugak . 

Bila scroll website tu aku tertarik pasal  " How To Get The Discover Korea Booklet ?"



Booklet nie adalah handy information yang korang boleh bawa bila travel ke Korea nanti .

Dalam booklet nie ada banyak informasi pasal korea antaranya : Map korea , tempat-tempat menarik yang boleh dilawati , transport di Korea , informasi pasal train Korea , even kupon pun ada dalam booklet dan macam - macam lagi lah . 








Memang zaman sekarang ini , ada WiFi je kita boleh Google semua informasi yang kita cari. Insyaallah jumpa . Tapi bagi aku . Hard Copy informasi pun kita kena ada jugak . Katakan lah tiba-tiba travel handphone bateri habis ke ? Lupa nak charge wifi pocket ke ? Lupa nak charge external charger ke ? Even kita tahu negara Korea adalah maju . Tapi , Macam-macam boleh berlaku . Kita tak tahu kan . 

Jadi , ini semua hanya lah persediaan awal . Apa orang kata " Sediakan payung sebelum hujan " .

Dalam booklet ini ada sediakan tiga kupon dan T-Money :

1) Kupon diskaun untuk E-World , Daegu City Tour , Mt Palgong Cable Car dan Pangshow PangPang Cruise

2) Kupon Gapyeong City Tour



3) Kupon Wiyo Pocket WiFi Rental



4) FREE T-Money 



Macam mana nak dapatkan booklet nie ? :

1) Korang kena register as Kaki Korea Club Member - free saja 

2) Jawab survey yang KTO sediakan . Bila korang dah habis jawab survey , KTO website akan bagi redemption code . Redemption code ini untuk digunakan masa collect Booklet . Bawah ini contoh redemption code KTO bagi aku . 



Macam mana nak collect booklet ini ? 

Benda nie korang kena take note betul - betul . Dalam website ada bagi tahu untuk siapa yang tak dapat collect sendiri booklet ini or tak dapat datang collect dekat Korean Plaza di Menara Hap Seng - boleh visit website KTO .

Tapi aku sarankan , better korang ada kan masa untuk collect sendiri di Menara Hap Seng. Sebab if nak dorang delivery take time within 5 - 7 working days untuk proses dan delivery . Lambat kan ? hihihi...

Untuk sapa yang nak collect sendiri senang je . Ini cara-cara nya :
1) Korang kena print Hard copy intinerary flight korang 

2) Bawa IC/Passport untuk staff KTO buat as a verification yang nama dalam itinerary and IC / passport sama .

3) Bagi dorang redemption code yang korang dapat masa jawab survey .

* Ingat !!! Flight itinerary tu korang kena print . Sebab masa aku pergi tak bawak hard copy , tunjuk bukti itinerary dari email pun dorang tak terima . Dorang siap bagi aku information board dalam gambar bawah nie ...hahaha * 



Perkara 2) dan 3) senang je kan korang nak bawak ? hihihi...

Bila dah bagi dorang semua dokumen tue , dorang akan bagi korang the Korea booklet . Dannnnnnn...boleh la start plan trip korang . Nak tanya staff di Korea Plaza tue pun dorang boleh bantu .





Menara Hap Seng nie terletak dekat Jln P.Ramlee . Lawa Korea Plaza nie . Bila datang situ , korang boleh je cuba hanbok yang disediakan . Tapi semestinya la kena sewa . Nothing is free in this world , right ? hihihi



Tapi , bagi aku ....Alaaaa korang tak payah la membazir pakai hanbok di Malaysia nie . Better korang pakai di Korea nanti baru fe-feling Korean . =P

Oh sebelum lupa , booklet tu hanya lah untuk pelancong yang tak mengunakan servis tourist guide untuk ke Korea . If pakai tourist guide , confirm lah tourist guide yang kita ambil tue dah sediakan semua kan ? hihihi...

Lepas korang dah collect booklet tu , dalam Korea Plaza ni ada provide macam-macam jenis brochure untuk korang punya informasi . Jadi jangan lepaskan peluang ambil semua nya mengikut plan trip korang dan study . =)




Bawah ini antara brochure aku ambil untuk trip aku nanti . Hihihi...


Hopefully , sharing aku kali ini membantu serba sikit kepada kawan-kawan dan readers ku yang bercadang ke Korea nanti . =)

Sesiapa yang akan ke Korea bulan April 2016 nanti atau yang pernah ke Korea , boleh la tinggal kan komen di bawah . Mana tahu kita boleh bertukar informasi  . Sharing is caring kan ? 

Ok lah , nanti aku sambung blog lagi pasal Korea and trip Korea 2015 aku bersama #gengmakan ku  . Maaf dah setahun baru ada masa aku nak update . =p

Sampai kita bertemu lagi .





Love ,
   N.I.A













11 comments:

  1. booklet tu boleh request kalau ada flight ticket je la ea :) baru ingat nak mintak kat KTO satu, tapi takde plan ke Korea lagi untuk masa ni

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah dear ... Sbbnya , flight ticket tue utk re-confirm yg kita mmg nak travel ke korea .... =)

      Delete
  2. Salam. Voucher yang pihak KTO beri tu,berdasarkan tempat lawatan kita eh? Sy pergi hujung bulan Mei nanti. Tak sabar plak hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam , voucher tue rasanya fix yang tue dia bagi.... Tapi untuk kepastian awak boleh tanya pihak KTO :) .... Waaaa~ best best ... Enjoy your trip nanti . =) . Cepat2 lah dapatkan booklet boleh dapat T-money free. :)

      Delete
  3. Salam nadiah, nk tnya boleh bwk photocopy ic/passport tak? Sbb sy nk redeem utk geng2 travel nnti yg duduk jauh dr kl

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam , rasanya boleh ... Sbb collect on behalf kan ? Utk re-confirm balik awak boleh visit website official KTO .atau tanya direct dgn dorang pun boleh . Tapi yang penting kena bawak flight itinerary tue ... Hope this help =)

      Delete
  4. Hi, did you used the WIYO pocket wifi coupon?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi ,

      Yes . I did use the WIYO wifi coupon .

      The connection of that Pocket Wifi is good while your are in Korea . I've been to Seoul , Busan and Gyeongju . I don't have any problem with the connection at all .

      But , you must call the number that stated in the coupon to booked.

      It's limited because so many people visiting Korea .

      Delete
  5. Hi dear. Ana pun redeem booklet ni masa ke korea thn lepas. Best sebab dpt t-money dan voucher2 kan. Masa ke sini habis semua pamplet ana amik utk rujukan itinerary. Hehe. Rindu nya nak ke korea lagi 😍😍

    BTW, ana dh follow blog, ig dan google+ izzaty juga 😍

    ReplyDelete
  6. hi dear, how to do the survey dlm KTO? I x nmpk pon any survey to do

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dear , oh tak ada ke ? Nadia buat survey tue masa nadia gie tahun 2016. Takut tahun nie 2018 lain pulak steps nya. Maybe awak boleh tnya or email KTO tanya. =) . Tapi, last time nadia baca , booklet nie dah sold out kan but cuma double check balik with KTO . =)

      Delete

Thank you for reading and comments . (^_^) .