Thursday, June 23, 2016

Salam Nuzul Quran - Happy 30th Birthday , Nadia

Salam , semua .
Tarikh 22 Jun  , adalah hari istimewa buat aku . Ia adalah hari aku dilahirkan di muka bumi Allah . Yang membuatkan hari jadi aku tahun ini ( 22 Jun 2016 ) lebih bermakna kerana hari jadi aku jatuh sama tarikh dengan Nuzul Quran ( Kalendar Islam - 17 Ramadhan ) . 

Nuzul Quran 
Nuzul Quran adalah peristiwa dimana Al-Quran diturunkan dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia sekaligus 30 juzuk kepada Nabi Muhammad S.A.W secara berperingkat . 

Seperti yang kita semua sedia maklum . Sebagai Umat Islam , Al-Quran adalah sebagai petunjuk dan panduan untuk diikuti dan diamalkan agar hidup kita sejahtera di dunia dan akhirat .

Hadiah Hari Jadi 
Pada pagi hari jadi aku , aku sangat lah rasa bersyukur dan gembira mendapat ucapan dari keluarga dan kawan - kawan . Sesungguhnya mereka masih ingat hari jadi aku . Alhamdulillah .

Ucapan istimewa yang terlintas di benak fikiran aku adalah ucapan hari jadi dari arwah ayah aku .

Ucapan arwah ayah kepada aku pada hari jadi aku tahun lepas : " Happy Birthday , Kakak . Umur dah semakin pendek . "  Al-fatihah , Ayah . 

 

Pada hari ini jugak , hadiah yang paling istimewa dan lain pernah aku dapat dari Mama .

Pada asalnya , Mama ajak kami sekeluarga berbuka puasa bersama di satu event anjuran Syria Care kolaborasi bersama Kengkawan Project . Aku tak sangka ada kejutan yang Mama sediakan buat aku.

Sebelum aku menceritakan lebih lanjut tentang event Iftar itu . Meh cerita sikit tentang Syria Care . =)

Korang pernah dengar tentang Syria Care tak ? Syria Care adalah salah satu badan NGO yang mengumpul dana dalam membantu sahabat - sahabat Islam kita di Syria . Mereka jugak ada membuka peluang kepada sesiapa sahaja yang berminat untuk menjadi ahli sukarelawan membantu sahabat - sahabat kita di Syria.
Mama adalah salah seorang ahli di Syria Care . Jadi apa jua aktiviti yang dianjurkan , mereka akan beri notification kepada ahli Syria Care .

Untuk lebih lanjut tentang mereka :  boleh visit akaun Instagram , Facebook atau official website Syria Care . 

Boleh jugak terus ke pejabat Syria Care yang terletak di Seksyen 13 Shah Alam .

 

 

 

Iftar event yang di anjurkan oleh Syria Care kolaborasi bersama Kengkawan Project nie adalah bertujuan iftar sambil bersedekah sempena Nuzul Quran .

 

Event diadakan di Talent Lounge , Damansara Perdana.

 

Acara dimulakan dengan ceramah dari Ustaz dan diikuti dengan Bacaan Al-Quran dari adik - adik qariah kita . 

 

Merdu sangat suara adik - adik nie 
 

Sebelum azan Maghrib berkumandang menandakan telah berbuka puasa . Tiba-tiba , MC mengumumkan " Pada hari ini adalah hari istimewa buat saudari Nadiah Izzaty Azmi . Mari kita sama-sama mengucapkan Selamat Hari Jadi kepada saudari . Semoga dimurahkan rezeki dan dipertemukan jodoh yang terbaik . Insyaallah " . Terus aku paling ke arah Mama dan senyum . Terkejut dengan surprise tue .

Ha ~ masa MC tue cakap part " semoga dipertemukan Jodoh yang terbaik " , aku nampak suami aku gelak besar . Hahaha . 

Suami aku yang pakai baju hijau kuning tue ye , sebelah nya adalah adik aku 
 

Ucapan yang mengejutkan itu membuat kan aku gembira dan pada masa yang sama ada sikit segan jugak lah . Ye lah umur dah 30 tahun kannnn~ hahaha....

Tapi , aku sangat berterima kasih kepada Mama untuk ucapan surprise dan mengajak kami ke event yang sangat terbaik . Ia adalah satu pengalaman yang berharga buat kami . Pada masa yang sama , kami dapat berkenalan dengan rakan - rakan baru . 

Di event ini , yang menarik nya . Konsep makanan yang disediakan adalah konsep "makan beramai-ramai di dalam dulang " . 

 

Pertama kali , aku pernah makan beramai-ramai di dalam dulang adalah masa aku dan keluarga mengerjakan umrah . =)

Menurut organizer event mengapa mereka memilih konsep ini adalah untuk kita bersama-sama menghayati makan secara berkongsi . Apa orang cakap " sharing is caring " . 

Ia jugak memberi kesedaran kepada kita supaya tidak membazir makanan sekaligus mengingatkan kita pada sahabat seIslam kita di Syria , Gaza yang susah untuk mendapatkan makanan . Mereka kadang-kadang ada yang tidak makan sampai berhari - hari . Sungguh besar dugaan Allah beri . Masyaallah .

Kita pula setiap hari harus bersyukur negara kita kaya dengan makanan. Dengan rezeki Allah beri ini . Ia memberi kesedaran dan peluang kepada kita untuk membantu mereka yang berada di Syria dan Gaza . Insyaallah .

Semasa berbuka hanya Kurma , air dan kuih muih disediakan . 
 

Selesai berbuka dan solat Maghrib berjemaah . Makanan di dalam dulang seperti gambar  dibawah disediakan.

 

 

Kami 
 

 

Makan beramai - ramai 
 

Sementara semua menikmati juadah yang disediakan . Kami dihiburkan dengan persembahan dari Caravan of Praise . Salah satu ahli nya terdiri daripada bekas kumpulan Flop Poppy - Andy .

Merdu suara mereka
 

Setelah masuk Isyak . Persembahan dihentikan . Solat Isyak dan terawikh berjemaah dilakukan .

Tetapi , kami tidak dapat turut serta Solat Isyak dan Terawikh bersama mereka . Atas permintaan Mama , kami pulang selepas waktu Isyak . 

Sebelum pulang , semua yang hadir diberi door gift .=)

Tapi , khas untuk aku dari Syria Care dan Kengkawan Project . Mereka menghadiahkan aku dua keping CD album dari persembahan tadi secara percuma . Alhamdulillah . Suka aku sebab tertarik dengan lagunya dan suara mereka merdu.

 

 

 

Antara dua lagu yang boleh di muat turun dari iTunes atau Spotify adalah :

Jangan Bimbang - Adeep Nahar / Andy Flop Poppy / Erwan Muhibbain / LOKA feat Altimet
 
Dan lagu Untuk Cinta nyanyian Erwan Muhibbain
 

Selain itu , jika nak dapatkan full CD boleh contact KengkawanProject ye . 

 

Itulah cerita Hari Jadi aku yang ke 30 tahun . Alhamdulillah , ianya adalah event yang indah . Pengalaman yang indah .

Terima kasih , Mama untuk semua nie .

Till then .

Love , NIA

2 comments:

  1. Alhamdulillah...seronok dapat surprise maam tu kan, selamat hari lahir Nia..Moga dipanjangkan usia, tapi betulkan bila tiba hari lahir kita sebenarnya semakin singkat usia kita ni..moga Nia diberikan kebahagiaan dunia & akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah . Tue lah mmg seronok sebab lain sambutan hari jadi Nia mama plan kan .

      Thanks AA . Insyaallah ye . Amin. 😍

      Delete

Thank you for reading and comments . (^_^) .