Sunday, June 26, 2016

Gunung Irau : Mossy Forest - Lord of the Ring ?



Salam semua . =)

Siapa peminat movie Lord of The Ring (LOTR) ? High 5 sikit . Hihi . Aku suka sangat sangat movie LOTR selepas Harry Potter . Minat pada Harry Potter sampai boleh sanggup spent sikit duit nak enter the wizard world of Harry Potter di UK . Next wishlist teringin visit perkampungan The Hobbit di New Zealand tempat LOTR jugak . Semoga ada rezeki lah nanti . Amin . 

Siapa peminat LOTR , pasti tahu scene yang ada part pokok - pokok cantik . Hutan cantik dalam movie LOTR tue .  

Entry nie adalah jugak kesinambungan dengan entry sebelum nie : Bright Side >>>> click here to read   Sebab dalam entry bright side ada mengatakan tentang go travel/explore will change our brains

Ha~~~~ Siapa sangka . Di Malaysia nie , ada hutan yang seakan-akan hutan dalam LOTR . Menakjubkan . Nama hutan nie dikenali sebagai Gunung Irau a.k.a Mossy Forest . Dah famous dah hutan nie sebenarnya. Hihihi .

Gunung Irau nie terletak di Cameron Highland . Bersebelahan dengan Gunung Brinchang . Ketinggian Gunung Irau adalah 2110M dari paras laut . Tinggi kan. Gunung Irau adalah gunung ke 15 tertinggi di Banjaran Titiwangsa. Ia terletak di antara sempadan Perak - Pahang . Next wishlist aku, sudah pastinya ingin tawan Gunung Kinabalu , gunung tertinggi di Malaysia . Kenalah dapatkan fitness dulu jika nak tawan kan ? Hihihi .

Cerita aku daki Gunung Irau berlaku sebelum Bulan Puasa . Sekarang baru nak update cerita . Kikiki. Pergi mendaki bersama suami , adik perempuan aku ( diyanah ) , gengmakan aku ( Syira ) dan kawan - kawan sekolah suami .

Jom baca apa yang diperlukan untuk ke Irau dan cerita yang berlaku semasa kami mendaki . =)

Persediaan ke Gunung Irau 
1) Mental dan fizikal 
Sebelum , mendaki Irau . Persediaan mental dan fizikal adalah sangat penting . Sebab laluan Irau atau route Irau teramat lah lecak . Jika tidak hujan , mungkin route tak lah lecak mana . Jika hujan , masyaallah . Teramat lecak . 

2) Dapatkan permit . 
Sekarang mereka kawal ketat sebab sudah banyak case injury berlaku di Irau . Dan , ada ramai juga pendaki masuk pagi tapi keluar malam . Untuk mengelakkan apa - apa keadaan yang tidak diingini berlaku dan demi keselamatan pendaki yang mendaki ke Irau , mereka diwajibkan dapatkan permit terlebih dahulu . 


3) Peralatan mendaki 
Boleh lihat gambar dibawah antara barang - barang yang perlu dibawa.
 
Mengikut pada experience aku . Disebabkan Irau mempunyai route yang lecak dan berair . Kasut yang paling sesuai , adalah kasut getah ( boleh beli di mana-mana kedai hardware . Dalam RM 8 - RM 10 )  . 
Kasut crocs pun boleh .

Sebenarnya , boleh je pakai kasut hiking atau apa jua kasut sukan yang tidak licin . Aku pakai kasut sukan biasa sebab tidak ada size kaki aku untuk kasut getah . =( 

Dalam gambar di atas ada mention headlamp . Jika start masuk Irau awal pagi sebelum Subuh . Tentunya memerlukan headlamp . Tapi , jika anda masuk Irau selepas matahari terbit ,bawak jugak headlamp . 

Ditakuti / mungkin anda akan keluar dari Irau malam Jika baca macam tak logik kan ? Tapi ada yang berlaku. Kita hanya merancang , Allah yang menentukan . Persediaan alatan ini amatlah penting . Headlamp boleh di dapatkan di mana - mana kedai hardware atau Mr.DIY shop . 

 

Dalam senarai ada mengatakan disposable rain coat . Bawak lah rain coat . Di khuatiri akan hujan . Dan , pada aku . Pakai lah windbreaker atau bawak windbreaker . Biarlah rain coat menjadi persediaan plan B . Leceh sebenarnya pakai rain coat sebab ia panjang , jadi mengganggu perjalanan anda sedikit . Sebab aku tak ada windbreaker jadinha aku bawak raincoat .

Jika tak nak bawak kamera DSLR atau apa jenis kamera digital lain . Disarankan , bawak lah Go Pro lebih senang sebab ia memang direka untuk outdoor aktiviti. Jika tak ada kamera . Kamera handphone pun boleh tapi pastikan kamera anda dalam tempat kalis air (Seperti yang aku pakai masa ke Perhentian - gambar di bawah ) . Sebab if hujan , takot anda tak boleh snap gambar dan route lecak takut kotor handphone anda .

 

Glove pun amatlah diperlukan . Sebab nya , pokok - pokok di Irau berlumut . Jika pakai glove senang nak pegang tak licin dan tangan pun tak lah kotor sangat .

Peralatan lain seperti dalam gambar di atas tadi . =)

Budget ke Irau 
Budget nak daki Irau tak lah mahal sangat . Dan , kami tinggal di homestay satu malam . 

Budget boleh lihat seperti gambar di bawah . ( Budget tak termasuk minyak dan makan ye ) . 

 
Jika anda nak ada guide boleh , tak nak ada guide pun boleh . Sebenarnya guide kami masa ke Irau tue adalah kawan sekolah suami aku punya kawan . Mereka adalah guide yang mempunyai sijil untuk guide orang yang nak hiking . Pastikan guide anda ada sijil untuk guide orang ye . Bukan main petik sebab dah ada pengalaman sahaja. Hihihi .

Itinerary Irau
Dari KL kami bertolak ke Cameron Highland pada pukul 12:30am . Plan asal, kami ingin mula mendaki pada pukul 3am . Tapi , memandangkan kami yang perempuan concern nak solat di bawah kaki gunung , sebabnya di mini Irau dan Puncak Irau hanyalah tanah lapang yang tiada punca air . Kena bawak air sendiri lah if nak solat di atas . Jadi plan bertukar ke pukul 6 - 6:30am lepas solat Subuh baru start hiking .

Dari KL , kami exit Simpang Pulai instead of Tapah untuk sampai ke Cameron Highland . Aku sebenarnya kurang gemar travel tengah malam . Gelap . Hahaha . Suami tak tido sebab jadi driver . Jadi , aku pun tido tido ayam . Sebab risau kot lah suami ngantuk . 

Pukul 5:30am 4x4 sampai ambil kami ke kaki gunung Irau . Solat dan stretching di kaki gunung dan mulakan mendaki . 

Gambar pukul 6am 
 

Sebenarnya boleh jika anda tak nak bayar naik 4x4 untuk ke kaki gunung . Tapi jalan nak ke kaki gunung tidak lah rata sangat . Yang sayang kan kereta , disarankan naik lah 4x4 . Hihihi .

Tempat letak kereta di kaki gunung Irau - gambar di ambil masa dah turun . Sebab masa naik gelap. Hihi
 

Kami naik 4x4 . Gambar pun diambil masa sudah turun Irau . 
 

Pendakian bermula lebih kurang 6:30am . Matahari terbit sudah kelihatan .
 

Sign board - Gunung Irau terletak di antara Perak - Pahang
 

 
Total masa yang kami ambil untuk daki sampai ke puncak dan turun balik ke kaki gunung,  lebih kurang 10 jam . 

3 jam dari kaki gunung sampai ke puncak . 7 jam lagi dari puncak ke kaki gunung . Termasuk sekali waktu rehat , makan dan bergambar .

Kami target jika sampai atau tak sampai puncak , pukul 2pm kena turun ke kaki gunung . Sebab guide tak nak kami keluar dari hutan malam . Malam lebih bahaya tambahan pula dengan route yang bertambah lecak kerana hujan . 

 

 

Lama kan ? Kenapa lama ? Sebab , route nya sangat lecak dan berair . Tambahan pula , hari yang kami daki hujan pulak . Hujan tak menghalang kami dari berpatah balik . Sebab best , sejuk dan rasa segar je dalam hutan . Tapi penat sangat , sebab terlalu lecak . 

 

 

 

 

Aku 

Adik aku ( Diyanah )
 

Suamiku
 

Syira 
 

Bila dah nak sampai ke mini Irau , route dan pokok makin cantik penuh dengan lumut . Jadinya , ada beberapa tempat lawa untuk bergambar .

 

 

Kami berehat di mini a.k.a anak Irau untuk minum , makan dan berehat . Dari mini Irau , lebih kurang 30 - 45 minit nak sampai puncak .
 

Lagi dua kaum hawa yang join kami mendaki . Zan (sebelah kiri ) dan Xylen ( sebelah kanan )  
 
Berehat di mini Irau a.k.a anak Irau
 

 

Kasut Zan tercabut tapak , jadi di ubah suai sedikit . Glove getah yang ada lebih disarungkan ke kasut supaya tidak licin semasa mendaki. Creative kan . Hihihi .
 

Beberapa gambar di ambil di mini Irau.
 

 

 

 

Lepas dah berehat , makan dan bergambar di mini Irau. Kami bergerak untuk ke puncak .

Nak ke puncak route makin berlecak sebab hujan makin lebat . Orang makin ramai . Tapi pokok - pokok makin cantikkkkk~!!!! =)

 

 

Abang - abang guide 
 

Suka gambar nie. Separuh dari kami . Let's be adventurous. 
 

 

 

 

Bila dah nampak sign board bawah nie , maksudnya nak sampai dah ke puncak . Yeay!!!
 

 

 

 

Gambar paling aku suka . Sebab aku rasa macam berada di fairy land . Hihihi . Suka the colors . Green . Fresh . 
 

Kemudian, kami pun sampai lah ke puncak . Alhamdulillah .
 

 

Tapi sayang . Sebab kan hujan , jadi view tak nampak apa. Gambar pun mostly kabus . Tapi perasaan puas sangat bila dapat sampai ke puncak . =) 
 
Kami semua

Aku dan suami  
 

Kasut kami berlima perempuan . Dah tak rupa kasut dah . =p
 

Sebabkan di puncak tak nampak view apa . Dan tersangat lah sejuk . Jadi , kami berehat minum kejap then turun ke kaki gunung .

Rupanya turun lagi susah dari naik . Aku memang dah mental breakdown masa turun . Tengok sign board berapa km lagi nak sampai beri sinar harapan . Tapi bila tengok route yang harus mendaki tinggi ( sebabkan masa naik puncak , route menurun ) , aku hampir nangis dan putus asa. 

Masa turun , memang aku sangat sangat down . Nasib suami ada untuk bagi semangat . Adik aku dan Syira bagi kata-kata semangat jugak tapi aku makin stress bila tengok jalan yang makin berlecak . 

Setelah beberapa jam hiking untuk turun dan berehat banyak . Alhamdulillah , kami selamat sampai ke kaki gunung .
 

Group Photo 
 

Untuk pulang , kami menaiki 4x4 semula . Pemandangan masa balik sangat cantik sebab nampak ladang teh . Ye lah . Masa datang , gelap lagi jadi tak nampak apa .
 


 
Keseluruhan nya , sangat best even masa turun aku mental break down . Hahaha .

Aku , Syira dan Diyanah cakap kepada abang-abang guide yang kami tak kan datang lagi ke Irau . Ternyata kami salah . Setelah sebulan berlalu , serious memang kami rindukan Irau . Rindu nak hiking lagi . Hihihi .

Untuk akhiri entry nie , aku belanja video hiking kami di Irau . Hopefully , entry aku nie membantu serba sedikit untuk sesiapa yang plan nak ke Irau . Jika ada tersalah atau terkurang mana - mana , maafkan ye . 

Enjoy the video !!!! (^_^)



Love , 
   NIA

22 comments:

  1. pergghh babe! untung ue dapat peluang cam gini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi ... Alhamdulillah . Husband ajak , so pergi lah . Lagipun dah lama tak ber outdoor sejak kahwin nie . =)

      Delete
  2. TEBING TINGGI BACKPACKER(fb) TTB
    KHIDMAT GUIDE GUNUNG(TG 9024)
    MENGURUSKAN PERIHAL:
    -Permit perhutanan
    -laporan polis
    -khidnat nature guide berlesen
    -kit perubatan (asas)
    -walkie talkie
    -khidmat 4x4 ke mossy forest(return)


    ANDY
    017-9997790
    call/whataps/sms

    ReplyDelete
  3. TEBING TINGGI BACKPACKER(fb) TTB
    KHIDMAT GUIDE GUNUNG(TG 9024)
    MENGURUSKAN PERIHAL:
    -Permit perhutanan
    -laporan polis
    -khidnat nature guide berlesen
    -kit perubatan (asas)
    -walkie talkie
    -khidmat 4x4 ke mossy forest(return)


    ANDY
    017-9997790
    call/whataps/sms

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq for sharing the info... If nak g lagi, boleh jugak contact u andy =)

      Delete
    2. Macam mana nk sewa 4x4 sahaja?? Ad contact x??

      Delete
    3. alamak , Tue nanti saya tlg tanyakan dari kawan suami saya . Awak email saya lah supaya saya tak terlupa =) hihihi

      Delete
    4. Maybe adi boleh jugak contact Andy dalam komen di atas =)

      Delete
  4. Macam mana nak cari guide untuk naik Irau ni ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorrt lmbt reply , masa saya gia nie guide dia kawan suami saya yang ada license utk guide.

      Mungkin awak bleh contact Andy yang tinggalkan comment di atas . Dia ada provide servis tue jugak =)

      Delete
  5. Assalam. bape lama nak sampai tempat yg mcm Lord of the Rings tu eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam , dalam 3 - 4jam jugak nak sampai puncak tgk condition route . If tak hujan and lecak ok lah . Sebab yang amik masa lama masa turun =)

      Delete
  6. salam, boleh bg contact number your guide tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam , nanti say tanya suami saya ye kawan dia ada but khidmat guide tak ? ... sebab yang guide hari tue kawan suami saya =)

      Delete
  7. nice view...nampak best! will be there next month! salam blogwalking...sy book dgn andy melalui fb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg view cantik sgt cuba bila dah sampai atas kabus tebal sebab hujan sayang sgt part tue . =)

      tq singgah sini =)

      Delete
  8. naik irau 3-4 jam?biar betul korg, lajunyaaaa..saya dgn kawan2 naik nuang pn almost 8jam sbb trek lecak teruk, naik turun lecak huhu korg naik irau 3-4 jam fuhh power2..thanks atas info, inn shaa allah nnt apa2 hal boleh contact andy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa nakk gunung route ok lagi . Tapi Ya allah masa nak turun lah yang lama gila sbb lecak yg teruk.

      Total kitaorg naik dan turun dekat 10 jam jugak lah. Turun yg lama .

      Delete
  9. thanks for sharing
    blh sy dapatkan contact kawan suami awk yg blh guide naik gunung irau?
    terima kasih

    ReplyDelete
  10. thanks for your info nadia......team abg pegi insyaAllah sekiranya permit lulus 25/2 ni

    ReplyDelete
  11. TEBING TINGGI BACKPACKER(fb) TTB
    KHIDMAT GUIDE GUNUNG(TG 9024)
    MENGURUSKAN PERIHAL:
    -Permit perhutanan
    -laporan polis
    -khidnat nature guide berlesen
    -kit perubatan (asas)
    -walkie talkie
    -khidmat 4x4 ke mossy forest(return)


    ANDY
    017-9997790
    call/whataps/sms

    ReplyDelete

Thank you for reading and comments . (^_^) .