Wednesday, July 31, 2019

BERCUTI DENGAN PROMO TRAVELOKA MEMANG BEST

Flatlays photo by me that I think related with travel sebab ada camera dan train map. hihi
Hello semua, 

Semua orang pasti suka pergi bercuti kan? And, it is totally fun if we can spend time with our whole family. Especially, if we go travel with flight. Ye lah, bukan senang nak dapat rezeki travel dengan menaiki flight. =)


Every time , aku pergi travel with my whole family. The most question we will be asking is , " Siapa nak hantar kita ke airport nanti ? "


Jadi, sekarang , tak perlu dah aku dan keluarga nak pening kepala sebab sekarang kan ada KLIA Express Airport Transfer from KL Sentral.  


Tapi, yang lebih menarik nya. Kita boleh dapat promo for KLIA Airport Transfer via online. Ha~ menarik kan. Siapa yang tak suka promo kan? Hihihi....


So , aku akan cerita sikit camne korang nak book atau cari KLIA Airport transfer promo online and lepas tu aku nak share one of my bucket list place.


Korang pasti pernah dengar nama Traveloka kan? 


Kepada yang baru pertama kali dengar nama Traveloka , korang boleh klik di sini untuk tahu lebih lanjut. =)


BEST FARE FOR KLIA EXPRESS WITH TRAVELOKA

Dengan Traveloka app, selain nak book hotel atau flight korang boleh jugak dapatkan the best fare for KLIA Express dengan mudah. 


Caranya korang pergi ke website Traveloka.com . Then , kat menu , klik tab " airport transfer " . 



Di page airport transfer , korang boleh pilih destinasi korang dari mana dan nak ke KLIA . Pilih tarikh serta time korang nak Naik train tue. Dan klik butang " search " .


alamak Aku tak tukar destinasi tue. If nak tukar destinasi tue, korang klik je arrow di Tengah tue nanti it will switch the
' to and fro ' of your destination. 

Then, ia akan keluar harga dan korang boleh book. Lepas korang buat payment through debit card atau kredit card korang akan dapat voucher yang akan send ke email korang. Through voucher tu nanti korang boleh pakai untuk naik KLIA express tue. Senang kan? 




Naik airport transfer nie mudah juga dan korang pun boleh elak traffic jam . Dah tue dapat harga promo pulak tue if beli dengan Traveloka . Kalau korang nak naik ke KLIA2 pon boleh. 

Lagi satu info. Voucher nie , once korang dah beli , cannot refund ye .

So guys, sebelum korang nak travel . Please install tau Traveloka app for your smooth journey.


MY BUCKET LIST PLACE - SARAWAK BUMI KENYALANG

My bucket list place yang sampai sekarang aku belum sampai lagi selain dari Sabah ialah Sarawak Bumi Kenyalang. Kenapa aku tertarik nak visit Sarawak? Salah satu sebab utama, sebab aku dengar experience suami aku visit Sarawak. Hihihi...

Seriously , Sarawak banyak sekali tarikan semula jadi dan info mengenai petroleum.

GUA RUSA


Photo source : Google.com
Kali ini tarikannya adalah Gua Rusa. Apa yang hebatnya tentang Gua Rusa ini? Untuk pengetahuan korang, gua yang terletak di Gunung Mulu ini adalah gua yang kedua terbesar di dunia selepas Gua Hang Son Doong di Vietnam. Tapi, sebenarnya, ramai juga pengkaji yang tidak setuju dengan mengatakan Gua Rusa masih yang terbesar di dunia dengan kepanjangan 2 km, dan 90 meter untuk ketinggian dan kelebarannya. 

Kenapa diberikan nama Gua Rusa? Mesti ada sebabnya bukan? Ia mendapat nama sebagai Gua Rusa  kerana penduduk di kawasan setempat sering terlihat rusa datang berteduh ke dalam gua ini dan menjilat garam yang menyelaputi batu kapur pada gua. Untuk sampai ke gua ini korang perlu melalui trek yang berkepanjangan 3 km yang mana akan menyajikan korang dengan pemandangan hutan hujan dan sungai yang mengalir segar. Sampai sahaja, korang akan terlihat sebuah kawasan gua yang tidak henti-henti dialirkan dengan air dari siling gua. 

Lapangan yang disirami air di dalam gua ini dinamakan sebagai Taman Syurga yang juga dikatakan sebagai jurang yang terbesar di dunia. 

Tarikan lain yang ada kat sini adalah bukaan dari dalam gua yang kelihatan seperti wajah Presiden Abraham Lincoln, pelik bukan?


Photo sources : nurul45.rssing.com


MIRI PETROLEUM MUSEUM


Photo source : Google.com
Ingin tahu lebih mendalam tentang industri yang menjadikan negara Malaysia kaya-raya? Aku teringin melawat Miri Petroleum Museum. Salah satu sebab aku teringin visit this Petroleum Museum adalah kerana suami aku bekerja dalam bidang Oil and Gas . Jadinya, aku hanya dengar story dari suami aku . Instead of , only listening to his story, why not aku isi minda tentang dunia petroleum, mungkin ada additional info yang didapati dari situ kan?


THE GRAND OLD LADY


Photo source : Google.com
Tarikan lain yang ada di dalam muzium ini selain info petroleum adalah simulasi gempa bumi. Alang-alang sudah ke sini, jangan lupa untuk singgah jugak ke The Grand Old Lady, telaga minyak tertua di Malaysia yang terletak bersebelahan dengan muzium.



BORNEO TROPICAL RAINFOREST RESORT


Photo source : Google.com
Aku memang teringin betul menginap di Borneo Tropical Rainforest Resort. Resort nie, boleh dikatakan sebagai salah satu lokasi menarik di Miri kerana keunikan penginapan ini yang terletak di dalam kehijauan dan kesegaran hutan hujan Taman Negara Bukit Lambir. Menginap di resort ini dapat memberikan aku ketenangan dalam erti kata lain " back to nature ". Bukan sahaja berlokasi menarik untuk korang yang ingin bersatu dengan alam, tetapi resort ini turut menyediakan pelbagai aktiviti menyeronokkan untuk para penginapnya.  

For more info , korang boleh visit website nya : https://www.borneorainforestresort.com


Photo source : Google.com
Banyak juga aktiviti menarik kan di Sarawak . =)


WHAT ABOUT YOU? ARE YOU INTERESTED TO VISIT SARAWAK?





4 comments:

  1. hai Nadia..try curi masa melawat kampung budaya..near with Santubong mount.best jugak

    just create this GA..

    https://madamcaramel.blogspot.com/2019/08/segmen-giveaway-up-traffic-by-madam.html

    ReplyDelete

Thank you for reading and comments . (^_^) .